Coulda woulda shoulda: Fire retninger i konfliktløsning

Folk er tankelesere. Vi må være det. Vi er intenst sosiale skapninger. Naturlig utvalg favoriserer de av oss som finner ut hvordan vi kan forutse hverandres trekk. Men for selv de mest tilpassede tankeleserne er det fortsatt et gjettespill.
Vi tipper ved å lese folks handlinger, omdømme og erklærte intensjoner. Omdømme og erklærte intensjoner er ikke så pålitelige som handlinger. Men hva som kan forventes av en annen persons sinn, er ikke handlinger helt pålitelige. Folk forandrer seg. Handlingene deres i dag kan være forskjellige fra deres handlinger i morgen. Så en av de viktigste tingene vi er tankelesing for er deres sannsynlighet for å endre seg.
Jeg ble interessert i å lese saker generelt når jeg oppdro et barn hvis oppførsel var helt vill. Jeg lå våken natt etter natt og prøvde å finne ut hva jeg skulle gjøre for og om ham. Jeg la merke til at spørsmålet som dreide seg om et ikke, ikke kunne, ikke skulle skille.
Ville ikke: Kanskje han kunne endre seg, men ikke ville gjort fordi han ikke ville. Hvis det var tilfelle, som foreldre, var det vår jobb å presse ham til å endre. Hvis han kunne endre seg, men var uvillig, så var det vårt ansvar å få ham til å føle varmen til han ble tvunget til å endre.


Kunne ikke: Kanskje han ikke kunne endre seg. Kanskje var han forhåndsbestemt til å være slik han var. Legene hadde diagnostisert handikap. Hvis det var et handikap, så burde vi prøve å imøtekomme ham. Det siste du gjør med noen funksjonshemmede er å få dem til å føle varmen til de må endre seg.
bør ikke: Kanskje han ikke skulle måtte bytte. Han hevdet at oppførselen hans var berettiget, at det var en eller annen moralsk grunn til at han hadde rett for å gjøre de tingene han var. Vi var foreldre som brydde seg, noe som betydde at vi lyttet med et åpent sinn til det han sa til forsvar for sine handlinger. Hvis han ikke burde eller ikke trenger å endre seg fordi verdisystemet hans ganske enkelt var annerledes enn vårt, bør vi ganske enkelt gå med på å være uenige. Vi skal leve og la leve. Sannsynligvis separat.

Du kjenner kanskje igjen et mønster jeg har diskutert her før. Jeg har kalt det Youmeus Point, poenget i en konflikt mellom deg og meg, når vi (hver for seg eller sammen) prøver å gjette om du skulle endre seg, jeg skulle endre eller ingen av oss skal endre, men heller bare godta hverandre som annerledes. Med sønnen min, hvis han kunne endre seg, men ikke ville det, må jeg presse ham og si "Problemet er deg. Du er ansvarlig for denne konflikten, og du må endre. "Hvis han ikke kunne endre seg - bare ikke hadde den i seg - så måtte endringen komme fra meg, ikke ham. Og hvis han ikke skulle måtte endre seg fordi han bare gjør det som er riktig med en annen gyldig standard, ville oppløsningen kommet fra å endre forholdet til hverandre. Kall det dårlig kjemi. Kall det slutter.
Sønnen min er 29 nå. Vi snakker ikke. Jeg prøver hver måned eller så, men stort sett har jeg gitt opp. År med hengivne foreldre Å prøve å finne ut om han ikke ville forandre seg, ikke kunne forandre seg eller ikke trenger å endre, kom meg aldri så langt. Til slutt avslørte handlingene hans en vedvarende "ikke" til at det ikke så ut til å nytte å spekulere mer. Ingenting jeg prøvde fungerte, og på et tidspunkt spiller det ingen rolle hvorfor. Du plasserer et veddemål om at det ikke er i kortene og prøver å få tankene til å slutte å virvle gjennom de tre alternativene.
Det er en ganske personlig historie, og jeg vil ikke kaste bort den. Jeg gjør et generelt poeng utover sønnen min, om å fratre meg selv til agnostisisme på grunn av debatt som ikke ville, ikke kunne, bør ikke endre. Noen ganger må du ta "Visste ikke" som ditt beste gjetning, slutte å lure og gå videre.
Dette generelle poenget gjelder romantikk, barneoppdragelse, omgang med en urolig sjef eller forretningspartnere, bestemmer hva du skal gjøre med ditt medlemskap i en gruppe, klubb eller menighet - når du befinner deg sint og irriterende på noen for å få dem til å endre seg, eller fuming harme over noens manglende vilje til å endre seg, eller skyldfølelse over at du hunder noen så mye, eller tenker at du burde bare humor noen og ikke la det komme til deg, eller tenke at det er på tide å slutte å snakke med noen. Disse og beslektede følelser og tanker er i stor grad drevet av den ville ikke, kunne ikke, bør ikke skille, a distinksjon som noen ganger bare må gi opp å være i stand til å gjøre nøyaktig, fordi alt det ender med å gjøre noe er "ikke."

Det er hva folk mener når de sier "coulda woulda shoulda." Lyden av de uskarpe ordene raskt suksess er som tullete stavelser, en inkantasjon som betyr "kan ikke." Du kan bare ikke finne ut av det slik at du La det gå.

Sendt inn av Rachel 19. oktober 2009 - 16:45

Jeg forstår begrunnelsen for artikkelen, men det er vanskelig noen ganger å komme forbi det "Youmeus Point" og gå til "Ikke scenen". Spesielt i forhold til familieforhold. Samfunnet legger en sterk vekt på familieaspektet, og når du avslører for andre at du ikke er det på gode vilkår med et visst familiemedlem, stirrer alle på deg og tror du er en slags monster. Jeg har et ikke-fungerende forhold til moren min. Så mye som jeg aksepterer at dette forholdet ikke kan være perfekt, noen ganger kommer visse ting eller hendelser innom og bare trigger følelsene mine. Jeg bruker den samme taktikken som du er for familiemedlemmet ditt. Jeg prøver hver andre eller tredje måned å få kontakt, men det meste har jeg gitt opp også. Kanskje noen av mine tvetydige følelser om mine romantiske forhold, eller vennskap, har et kylling- og egg-forhold til mine familiære forhold, eller omvendt.

  • Svar til Rachel
  • Sitat Rachel

Sendt inn av Anonymous 19. oktober 2009 - 18:34

Hei Dr. Sherman,

Jeg liker å lese bloggen din. Mange ganger når jeg leser innleggene dine, får jeg imidlertid denne irriterende følelsen av at noe ikke stemmer. Jeg vet ikke vet nøyaktig hva det er. Kanskje ser det ut til at du alltid oppgir ting kategorisk, i dikotomier, dette eller det, trykk eller trekk. Jeg føler at måten du ser på problemer og rammer inn spørsmålene, tvinger svarene inn i bestemte bokser.

Etter litt kontemplasjon antar jeg at det er fordi spørsmålet du svarer alltid ser ut til å være "Hva skal jeg gjøre?" Det er ikke

"Hvordan har jeg det?" "Hvordan føler hun seg?"
"Hvordan kan jeg være mer medfølende?"
"Kan vi begge endre?" "Kan vi forhandle?"
"Hva trenger han / han? Hva vil hun ha?"
"Hva trenger jeg og ønsker?
"Hva trenger han / han å høre?"

For ikke å si at du ikke stiller disse spørsmålene. Jeg er faktisk sikker på at du gjør det. Jeg vet ikke de riktige svarene, eller til og med de riktige spørsmålene. Sukk, jeg vet egentlig ikke. Men jeg antar at det bare er noe som har plaget meg, og kanskje kommer noe godt ut av denne kommentaren.

  • Svar til Anonym
  • Sitat Anonym
Innsendt av Jeremy E. Sherman Ph. D., MPP 19. oktober 2009 - 19:02

Du har helt rett i meg og hva jeg gjør her. Du kan si det er en merkelig blanding av tilgjengelig og emosjonelt innhold og logikk. Og det som plager de fleste med det, er at det ikke løser seg til oppskrifter som den som antydes ved det andre spørsmålet på listen din, som kan være noe som alltid gjøre det som er mest medfølende.

Du ser om jeg løser disse poengene mine går tapt. Jeg prøver å fremheve avveininger og spill på gafler i veien. Det er mange andre som vil gi deg oppskrifter og fortelle deg å maksimere medfølelse, for pengene og tiden jeg har investert mye i disse tilnærmingene, savner de merket. De er halvsannheter som er maskerte som hele sannheter og som så veldig villedende.

Det er et annet problem med arbeidet mitt, som er at jeg tar et eksempel fra en analyseskala, og at du kanskje konsentrerer deg om en annen. Selvfølgelig kan vi både endre, og i ethvert sunt forhold er det gi og ta og mange mikrojusteringer. Jeg analyserer på et veldig grovt kornivå i dette stykket, men du kan bruke det samme problemet på et mye finere nivå også. Innenfor forhandlingene skal jeg gi dette eller det.

Legg merke til hvordan dette stykke kommer til dine behov / behov. Hvis sønnen min blir hjemme og driver med medisiner i stedet for å gå på skole, er det da et savn eller behov? Hvordan føler jeg det? Vel, revet. Legen fortalte at han selvmedisinerer fordi han har ekstraordinære smerter på grunn av nevrologisk ubalanse som legen ennå ikke har klart å behandle. Så kanskje det er et behov. Men det var rart med sønnen min. Hadde han hatt Downs syndrom ville alle vært medfølende. Han hadde ulykke med å ha en så alvorlig nevrologisk lidelse, men en som fikk ham til å oppføre seg som det villeste mest overbærende festdyret. Så ønsker behov, det er den jeg møtte mest av alt.

Jeg vil også hevde at det jeg bør gjøre er spørsmålet som driver de fleste spørsmålene på listen din. Følelser og tanker er der i tjenesten og noen ganger bjørnetjeneste ved å svare på det spørsmålet. Det er i det minste en antagelse jeg er villig til å gjøre. Og du har rett til å liste opp alle disse spørsmålene. Jeg tror jeg har tatt en sprekk på hver eneste en av dem på veien hit. For eksempel hva trenger hun å høre:

https://www.psychologytoday.com/blog/ambigamy/200811/seven-habits-sometimes-effective-critics-unreliable-sure-fire-recipes-speaking-

Tro meg, det er ofte ensomt å skrive disse stykkene. De treffer folk skrått ofte og folk sier at jeg tenker for mye som gjør vondt i følelsene mine :-) Likevel er jeg bank på det ikke som hvordan jeg skal bli en populær forfatter, men som å bære en slags visdom som ikke blir mye eksponering. Slutt gjerne å lese dem hvis de gir deg hodepine. Og føl deg fri med å fortsette med meg her for å finne ut hva som er galt.

Jeg tror en annen grunn til at folk kan finne dem av, er at det mange ganger ikke er en dikotomi. For eksempel med det hun trenger å høre, ofte skjer det som er sant for meg også det hun trenger å høre. Det er en vinn seier. Det er mange gevinstgevinster, men jeg konsentrerer meg om gevinsttapene. Avveiningene, for eksempel når det som ville gjøre henne glad for å høre, ikke ville være sant, og derfor står jeg overfor en valg mellom å være medfølende med henne eller å være tro mot meg, mellom å gjøre det jeg vil og det hun vil ønsker. Det meste av tiden er vi i en rille som gjør det som kommer naturlig. Den mer interessante delen av psykologien er når det ikke er tilfelle, og vi blir tvunget til å spørre "hva skal jeg gjøre?" og ta veiledning fra de bare noen ganger pålitelige kilder som følelser, og tarmer og tanker og prinsipper som "gjør de medfølende ting."

Trykk tilbake hvis jeg savner poenget ditt. Og hvis du har noen problemer du spesielt vil ta opp, vil jeg også ønske det velkommen. Jeg prøver å holde det ekte her.

  • Svar til Jeremy E. Sherman Ph. D., MPP
  • Sitat Jeremy E. Sherman Ph. D., MPP

Sendt inn av Rhonda 2. november 2009 - 12:03

Hei Jeremy,

Jeg er ganske ny på PT og Ambigamy, så jeg har ikke lest hvert eneste innlegg du har skrevet, men jeg har hatt glede av det jeg har lest så langt. Veldig tankevekkende ting.

Jeg liker at du ikke avslutter alt med et absolutt. Du kaster det der ute, og det er opp til alle andre å absorbere det slik de vil, eller hva som er fornuftig for dem. Det som fungerer for en, vil ikke fungere for alle. Den er der for å vekke de kognitive brannene.

Jeg håper at sønnen din og legen hans fortsetter å prøve å finne ut hvor ubalansen er, og finne en brukbar behandling. Datteren min, nå vokst, hadde vært avhengig av meth på en gang. Har vært ren i noen år nå, men oppførselen hennes hadde vært plagsom helt til jeg visste hvorfor. Det var skummelt, spesielt fordi datteren hennes var et spedbarn den gangen, og det var en periode på en måned da jeg passet min barnebarn. Jeg kunne ikke sende henne hjem fordi jeg var redd for å tenke på hva som kunne skje. Heldigvis kjempet ikke datteren min meg om det. Jeg vil ikke si at hun, datteren min, er helt ok akkurat nå; antidepressiva, stor gjeld og konkurs som truer, starter en skilsmisse og oppdrar tre barn for det meste på egenhånd siden pappa ikke synes å være opptatt av å hjelpe mye økonomisk.

Noen ganger har jeg latt frustrasjonen bli sett over det jeg anser at hun utnyttet, og at hun ikke har vilje akkurat nå (ordene hennes) til å kjempe for det som er rettferdig for henne og barna. Så går jeg hjem og føler meg dårlig, fordi jeg vet at frustrasjonen min med tankegangen hennes er det siste hun trenger å takle. Så neste gang jeg ser henne prøver jeg å være mer forståelsesfull og medfølende. Noen ganger blir jeg sint fordi det virker som om jeg har prøvd å forstå henne i lang tid nå. Siden hun var sytten, og nå er hun 26. Hvor mye forståelse trenger jeg å gjøre? Det føles som om det vil være for alltid, men jeg håper det ikke vil være. Jeg kan si at jeg ser noen tegn på bedring hos henne, som mer modenhet.

Det som virkelig er ubehagelig er at alle egenskapene som hun ikke spiller ut, er de jeg også har. Så litt skyld der også. Er hun sånn naturlig, og / eller hvor mye av meg fikk jeg innpodet henne mens hun vokste opp? Hadde jeg vært mer moden og bevisst mens jeg oppdro barna mine hvor mye bedre å takle tøffe saker, og navigere rimelig godt gjennom livet ville de ha det? Intellektuelt forstår jeg at det er opp til henne nå å grave seg ut av det, slik det er for oss alle, men noen ganger har følelsene ikke tid med intellektet. Hva jeg tenker og hva jeg føler stemmer ikke alltid. Gir det mening? Tror vi fordi vi føler det, eller er det omvendt? Gjør det til og med noe?

Uansett, Jeremy, fortsett å prøve med sønnen din. Jeg kommer til å stenge ute nå med å si at jeg holder meg til tingenes medfølelsesside.

  • Svar til Rhonda
  • Sitat Rhonda

Sendt inn av Saje 2. november 2009 - 15:59

Min kone er ofte hard med forventningene til andre, og kan avskrive omtrent hvem som helst (inkludert hennes egen søster) hvis de ikke oppfyller forventningene hennes. Selv er jeg godt klar over at vi alle er feil, og det er opp til meg å bestemme hvilke feil jeg kan leve med og som jeg ikke kan. Med familie er det mer sannsynlig at jeg tåler ting som jeg ikke ville gjort hos noen som ikke er relatert Jeg vil ofte gjøre veldig for å rettferdiggjøre visse ting så lenge de ikke er åpenlyst ødeleggende.

I ditt felt er du klar over at det er nesten umulig å endre en atferd med mindre personen selv ønsker å endre seg og ser en grunn til å gjøre det. Hvis irriterende, forhandlingsmessige og andre metoder ikke fungerer, må du bestemme deg for om det er verdt å fortsette innsatsen og gå bort hvis det ikke er det. Selv når det er et familiemedlem. Kanskje til og med spesielt hvis det er et familiemedlem.

  • Svar til Saje
  • Sitat Saje