Gjenoppretting av psykiatri
The Rosy Fingers of Dawn, Homer
Hvis du har en antydning om at noe er veldig galt med psykiatri i dag; hvis du har en følelse av at lidelse ikke er et hjerneproblem, men et menneskelig problem; Hvis du er en terapeut, en pasient, en person som søker og du stiller spørsmål ved om legemidler behandler byrået for menneskelig lidelse, kan et medikament kurere det som skader oss; så er denne bloggen noe for deg, og jeg ønsker dine bidrag velkommen, selv om du er uenig.
Gjennom hele min øving av den intensive psykoterapi av karakter de siste 40 årene, har det vært gledelig å se pasientene mine komme seg etter lidelsen. I løpet av mitt karriere, Jeg har vært vitne til den raske og tragiske degenerasjonen av psykiatrien. Psykoterapi har blitt en tapt praksis. Det er på randen av utryddelse, ikke lenger undervist i de fleste psykiatrisk residenser. Samtidig psykiatri har falt under svingen av biologisk psykiatri, der pasienter ikke lenger får forsvarlig pleie. Den ser på at årsaken til menneskelig lidelse er selve hjernen, i stedet for personen. Behandlingen har vært å virke direkte på hjernen. Og de foreskrevne behandlingene for fantomhjernesykdommer er psykoaktive medikamenter. Farmasøytisk psykiatri er faktisk en forlengelse av forfedrene innen somatisk hjernepsykiatri — Insulinsjokk behandlinger, elektrokonvulsive sjokkbehandlinger og lobotomier — alle virker på hjernen selv i ødeleggende og skadelige måter. Dessverre er hukommelsestap satt i gang og den glemte historien gjentar seg.
Det er nå mange lysende kritikker av biologisk og farmasøytisk psykiatri. Jeg vil ta opp dette etter behov. Imidlertid er denne bloggen ment å presentere et konstruktivt alternativ. Jeg vil presentere et nytt biologisk paradigme for bevisstheten selv i hjernen-kroppen. Det er organisert som et ‘skuespill’, med et rollebesetning av karakterer, føler forhold mellom dem, plott, scenesett og et landskap. Karakterene våre dannes som et resultat av hvordan vår natur - vårt spesifikke genetiske temperament - felt vår formative erfaring, vår næring - respons, misbruk og berøvelse. ”Bevissthetsspillet” er konsonant med drømmer, myter, kunst, personlighet, nevrovitenskap, og tro seg selv.
De visdom, kunsten, vitenskapen, nevrovitenskapen i psykoterapi respekterer kompleksitetene i den menneskelige tilstanden. Det stemmer overens med den biologiske organisasjonen av selve menneskets bevissthet. Psykoterapi adresserer hjernens virkning på nøyaktig den måten vår bevissthet danner seg i utgangspunktet, gjennom sorg de traumer av livet i den menneskelige konteksten av grenser og beslektet med terapeuten. Dette gjør at man kan deaktivere et problematisk og skadet lek og form og bebo et nytt som helbreder symptomatisk lidelse, og fremmer ekthet og kapasiteten til å elske.
Dr. Berezin er forfatteren av "Pschotherapy of Character, the Play of Consciousness in the Theatre of the Brain", tilgjengelig på nettet og på sin hjemmeside www.robertberezin.com
Robert,
Jeg tror at dette er din første oppføring og ønsker deg velkommen til vårt Psychology Today-univers. Høres ut som om du kommer til å gi et flott bidrag.
Mens medisiner har et sted, er det for mange utenforstående krefter som tvinger oss til å betrakte biologisk psykiatri som den eksklusive tilnærmingen til sinnet og personligheten. Vi må gå tilbake til en balanse som ligner på å studere hjernen, men allikevel ha en tendens til sjelen. Vi mister sistnevnte.
Det kan være lurt å lese gjennom innleggene mine.
Her er den siste som et eksempel: https://my.psychologytoday.com/blog/the-intelligent-divorce/201310/lifes-unfair-why-does-it-bother-us
Jeg skriver ofte om tro, mening, vondt og intimitet.
Hjernen er involvert, men bare som en partner.
Velkommen...
merke
- Svar til Mark Banschick M.D.
- Sitat Mark Banschick M.D.
Sendt inn av Robert Berezin M.D. 23. oktober 2013 - 12:44
Takk Mark,
Som det vil bli tydelig i senere innlegg, presenterer jeg et syn på at "Play of Consciousness" som en enhetlig feltteori om biologi, sinn og et "vesen" av en person. Det hele er en ting. Smal biologisk psykiatri har kommet med en falsk påstand om hva som er biologisk. Mye av vitenskapen er feil og korrupt. Jeg bruker ikke psykiatriske medikamenter bortsett fra psykose ved schizofreni, og mani i manisk depresjon. Og selv under disse to forholdene er medisinene bare et hjelpemiddel for intaktitet fra psykosens forferdelser. De er fremdeles mennesker som resten av oss, og psykoterapi er den essensielle behandlingen.
- Svar til Robert Berezin M.D.
- Sitat Robert Berezin M.D.
Sendt inn av Anne Greer 23. oktober 2013 - 11:26
Jeg ser frem til det. Du vil kanskje sette pris på Anatomy of an Epidemic: Magic Bullets, Psychiatric Drugs and the Astonishing Rise of Mental Illness in America av Robert Whitaker
- Svar til Anne Greer
- Sitat Anne Greer
Sendt inn av Robert Berezin M.D. 23. oktober 2013 - 12:42
Takk Ann for omtanke. Det kan være lurt å sjekke ut boka mi.
- Svar til Robert Berezin M.D.
- Sitat Robert Berezin M.D.
Sendt inn av Don Anon 23. oktober 2013 - kl
Vitenskapen i dag holder seg mest til empirismen og positivismen til Comte, etal, en feildirektør. Å nærme seg den menneskelige enheten og menneskets bevissthet fra et materialistisk paradigme er å begynne vår forskning på urettmessige hypoteser. Mennesket er i hovedsak en "Gud i prosess med selvrealisering", som Maslow bestreber seg på å bli gravidere. Den menneskelige enheten er bare et fysisk plan (dimensjon) refleksjon av solens Logos, en overveldende åndelig enhet uten vårt system og skaperen av solsystemet. Han skapte menneskelige enheter ved å bruke sitt eget vesen som sin modell og skapte deretter evolusjonen som medium for utfoldelsen av den kosmiske planen for hele ordningen. Hver "menneskelige enhet" er det høyere selvet eller sjelen, for ikke å forveksle med Freuds personlighetsego. Inntil psykiatri og alle moderne vitenskaper begynner å se verden og menneskeheten når det gjelder deres åndelige opprinnelse og konstitusjon, vil ingen reelle sannheter bli oppdaget. Sinnet er det høyere selvet, det åndelige EGO. Hjernen er bare en muskel for mottak av kunnskap reflektert fra kontakt med åndelige sentre. Det er bare EN BEKVEMKELIGHET, det med solens logoer, og det er opp til mennesket å oppdage og få tilgang til, en dimensjon om gangen, til de forskjellige dimensjonene i solsystemet vårt. Oversoulen, den eteriske konvolutten av universet vårt, som holder oss alle sammen, og den eteriske kroppen til den menneskelige enheten med dens Chakras, som distribuerer forskjellige energier mottatt utenfra, har ennå ikke blitt oppdaget av moderne vitenskap, noe som fortsetter å være forvirret i tankegangen og kan bare blande seg gjennom materialistiske begreper til den oppdager de grunnleggende prinsippene som vårt universets funksjoner.
- Svar til Don Anon
- Sitat Don Anon
Sendt inn av Robert Berezin M.D. 23. oktober 2013 - 12:50
Jeg er respekt uenig med din tro. Hvis du er interessert, kan du lese kapittel 17 "Visning, illusjon og tro" i boka mi for å vurdere et annet synspunkt.
- Svar til Robert Berezin M.D.
- Sitat Robert Berezin M.D.
Sendt inn av David Steingart, LMSW 16. november 2013 - 18:12
Robert,
Jeg setter pris på at du skriver. Som noen som er i bedring fra større psykiske lidelser og også en lisensiert sosionom, hjelper psykisk syke individer de siste syv årene, kan jeg attestere styggen til vår moderne psykiatriske system. Jeg er enig i at ting blir forenklet; psykiateren har "utviklet" seg til en forskrivning av medisiner og ikke på noen måte en terapeut eller partner. Økter varer 15 minutter og ikke lenger en time. Leger avgir ofte dommer om mennesker som har alvorlige konsekvenser for behandlingen. Disse dommene er basert på veldig liten faktisk muntlig kontakt med forbrukerne. Etiketter blir deretter gitt til de samme forbrukerne som påvirker dem resten av livet, og så videre.
Dette systemet må endres. Det som er viktig er å innse hva som driver systemet - forsikringsselskaper som ikke ser behovet for utvidet terapi av noe slag, spesielt fra psykiatere. Selv sosionomer, som jeg, blir "tvunget" til å jobbe med evidensbaserte behandlingsmodeller, som uunngåelig er kortsiktig, rask, upersonlig og ofte begrensende. Forholdet til forbrukere og psykisk helsepersonell generelt forsvinner. Resultatene er selvfølgelig katastrofale - veldig syke mennesker blir skjøvet ut av sykehus, og når aldri til omsorgssentre i samfunnet, ender opp med hjemløse osv. Jeg tror det er et sted for medisiner, men ikke med det merkevaren som finnes i dag. Livet mitt ble kraftig forbedret med medisiner. fordi jeg jobbet med en som hadde øyekontakt og var villig til å tilbringe så mye tid med meg som var nødvendig for å virkelig tilby meg hjelp. Det kan ikke fungere på noen annen måte, vi kan komme videre med medisiner hvis vi bruker dem på riktig måte.
- Svar til David Steingart, LMSW
- Sitat David Steingart, LMSW
Sendt inn av Robert Berezin M.D. 16. november 2013 - 21:53
Takk David for dine gjennomtenkte kommentarer så vel som historien din fra begge sider av terapiforholdet. Og FYI-medisiner har en plass i min praksis med alvorlig psykisk sykdom. Men selv i disse tilfellene er psykiatrisk lidelse et menneskelig problem, og responsiv psykoterapi med gode grenser og menneskelig relasjon er det som ivaretar problemene.
- Svar til Robert Berezin M.D.
- Sitat Robert Berezin M.D.
Sendt inn av David Steingart 16. november 2013 - 22:53
Jeg vil være enig med det helhjertet. Jeg ble hjulpet av både medisin og terapi, og hvis jeg skulle veie den ene over den andre, var det terapien som var mer fordelaktig. Samfunnet vårt vil heller forstå mental sykdom som å ha en "kur" (medisin) i stedet for en opprinnelse og form som er avledet av familiedynamikk, miljø osv. Jeg er alltid overrasket over foreldre til forbrukere som hardnakket vil kreve en diagnose fordi de tror at med en diagnose vil deres sønn eller datters problem bli løst. Å se det som et familieproblem krever mye hardere arbeid for alle involverte.
- Svar til David Steingart
- Sitat David Steingart
Sendt inn av Anonymous 10. mai 2015 - 22:03
Så du er imot bruken av 'biologisk psykiatri' - og allikevel vet nevrologer mye mer om hjernen og det fungerer enn du gjør... hvorfor?
Mens du kjemper mot hvordan psykiatri praktiseres, fortsetter nevrologer av alle typer å skyve konvolutten for bedre behandlingsresultater og bedre behandlingsalternativer.
Hva vil du gjøre når du endelig har eliminert praksis innen psykiatri, men likevel nevrologer praktiserer medisin?
- Svar til Anonym
- Sitat Anonym