Den overraskende hemmeligheten bak hvorfor terapi fungerer

Den avdøde psykoterapeuten Fred Newman var ingen venn med den individualistiske og medisinske modelltilnærmingen til emosjonell smerte. Skaperen av sosialterapi, en gruppe som ikke var diagnostisk, var Fred også en filosof. I løpet av de nesten 40 årene han opprettholdt en stor gruppepraksis og trente og overvåket hundrevis av sosionomer, rådgivere, psykologer og psykiatere i sosialt arbeid terapi, han delte med folk hvordan de hadde hjulpet ham med å finne ut terapien og oppdage dens verdi og kilden til gleden det ga ham.

I lang tid var Fred stumpet av hvordan terapi var effektiv for å hjelpe mennesker til å takle følelsesmessige smerter. Han var filosofisk "antiterapi" - overbevist om at de indre-ytre og selv-andre dikotomiene som tradisjonell terapi er basert på, tok feil. Likevel, da han selv gikk i terapi, fant han det uvurderlig. I løpet av den tiden og i alle årene etter at han øvde, skiftet han aldri tro om det feilparadigmet. Og han ga heller aldri opp søken. Han trodde at hvis vi kunne oppdage hemmeligheten bak terapiens effektivitet, så kanskje alle kunne gjort det, kanskje vi alle kan være terapeutiske med hverandre.

Det var på begynnelsen av 1990-tallet at puslespillet endelig ble løst. Forståelsene av språk, spesielt hvordan det å snakke er sosialt fullstendig av tankene våre, som er kjennetegnene på Lev Vygotsky's og Ludwig Wittgensteins skrifter, hjalp. Terapi er nyttig fordi og i den grad det sosialiserer det vi feil opplever som individualistisk og privat. Det fungerer på grunn av hva terapeuter og klienter gjør sammen - ikke på grunn av terapeutens ekspertise innen å fikse klienters defekte tenkeprosesser, ved å tolke eller tolke livserfaringene sine, eller i å lære dem atferd alternativer. Og det terapeuter og klienter gjør sammen er å skape noe nytt - et nytt forhold, en ny måte å snakke på, nye betydninger. Dette er mulig fordi vi er sosiale vesener som til tross for myten om individualisme og indre sinnstilstander for alltid er sammenkoblet i aktiviteten til å leve. Terapi fungerer fordi den blottlegger og skaper med vår relasjonelle samtrafikk. Den "bringer frem" og utvikler det som er mest positivt med oss. Den beste terapien, mente Fred, hjalp folk til å bli bedre.

I et offentlig foredrag han holdt i 1998 i New York City, med tittelen "Therapeutics as a Way of Life", sa Fred, "behandlingsprosessen har ingenting å gjøre med noen form for intern mental kirurgi. Jeg tror at i løpet av behandlingen, det som skjer er at vi omformer fellesskapet, omformer vi livene våre. Terapi har å gjøre med å hjelpe folk til å være mer gir, å vokse, lære, å være mer lydhøre overfor miljøer, å lære hvordan de skal henge sammen og gjenskape vår menneskelighet. ”

“Terapeutika som en livsstil” har pågått i de femten årene siden. Få frem hva som er best med det som foregår i terapirom - de nye formene for samtaler som blir opprettet, intensivert reaksjonsevne for den andre, veksten i forholdet som oppstår - skjer i andre rom og steder. Jeg ser det inn pedagogiske innstillinger der barna får ansvar for å skape læringsmiljøet sitt, i konsulentfirmaer som vender seg fra Power Point-presenterte regler og teknikker og mot lytting og relasjonsbyggende opplevelser, i psykoterapitreninger og konferanser der emnet ikke er jeget, men det andre, i samfunnsbaserte organisasjoner som ikke bare samler mennesker som er fremmedgjorte eller fremmede for hverandre og håper på det beste, men engasjerer dem med å transformere forholdene.

Mennesker, spesielt ikke de som har følelsesmessig smerte, trenger ikke å fikse. De trenger å vokse. Psykologi må transformeres. Det må skapes en ny forståelse og praksis av menneskeliv der vi er "terapeutiske" med hverandre hele tiden.

Du kan lese mer om terapeutikk som en livsstil ved å klikke på hvilken som helst av lenkene over og i Newmans bok, La oss utvikle oss! En guide til kontinuerlig personlig vekst.

Og hvis du vil lese Newmans foredrag fra 1998, sender jeg det gjerne til deg via e-post.

Sendt inn av Anonymous 21. november 2013 - 18:05

Hvis det du foreslår er sant, er terapeuten eksperten på hvordan man kan gjøre dette sosialt samvær, og opprettelsen av dette nye forholdet. Det er nesten som en golfproff og en neophyte, eller en skiinstruktør og en snøhane. Og hvis det er sant, høres det ut som at terapi bare noen gang vil mislykkes hvis terapeuten er ufarlig.

Jeg lurer på tankene dine om hvorfor så mange psykoterapeutiske erfaringer viser seg dårlig fra pasientens synspunkt.

  • Svar til Anonym
  • Sitat Anonym

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 21. november 2013 - 20:00

Takk for kommentaren din, som jeg tror er enig i.
Det rådende synet er at terapeuten er ekspert på hva som er galt med personen. Det er det jeg har problemer med! Det er en mye viktigere ekspertise som du får frem - kompetanse for å hjelpe til med å sosialisere "private mentale tilstander."
Hvis terapeuten er veldig dyktig til å få frem de beste i (det vil si å skape med klientene) et menneskelig forhold og å hjelpe klienten til å sosialisere det som har vært "privat" så urovekkende, da er det mer sannsynlig at terapien er positiv erfaring. Psykoterapeutiske erfaringer som fra pasientens synspunkt viser seg dårlig, kan være av så mange grunner - noen av dem jeg har hørt føler seg tvunget, forsterkning av at du er syk, klientens uvilje til å jobbe med den aktuelle terapeuten og omvendt, mangelen på dyktighet fra terapeutens side av lytting for å skape mening med klienter, og overforbruk og avhengighet av et medisinsk syn på emosjonell nød og praksis som kommer fra at.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av Anonymous 23. november 2013 - 12:29

Å vokse er et av de viktigste potensielle bidragene til terapi, men bare ett av ingrediensene.

Jeg er enig i at det ikke er tilstrekkelig anerkjent.

  • Svar til Anonym
  • Sitat Anonym

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 24. november 2013 - 19.15

Som mye i verden er det ikke enten-eller.
Kanskje du kan si mer om hva du mener med bidrag og ingredienser.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av CJ 24. november 2013 - 12:34

Jeg er enig i at psykologi må endres, men jeg tror at terapeutens kompetanse har mye å gjøre med hvordan den nye profesjonelle og terapeutiske forholdet hjelper klienten til å vokse og også fordi terapeuten fortsetter å gå i riktig retning, er terapeuten den som til syvende og sist er ansvarlig for å holde sunne, profesjonelle grenser for at det vokser ut begge veier, spesielt klienten som en med emosjonell smerte og terapeut, i sitt yrke og deretter som et menneske.

  • Svar til CJ
  • Sitat CJ

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 24. november 2013 - 19:18

Ja, jeg er enig om veksten av terapeuter!
Spørsmålet om faglige grenser diskuteres absolutt ettersom de institusjonelle begrensningene ofte favoriserer den profesjonelle fremfor mennesket. Jeg vet ikke om du har gått over dette i praksis og / eller avlesningene dine.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av Diane Davis, LMHC 25. november 2013 - 08:49

Jeg er enig i at psykoterapi fungerer fordi det hjelper enkeltpersoner å lære at sosiale miljøer påvirker hverdagens opplevelser og utvikling. Det er svært effektivt fordi det gir meningsfulle fordeler for å hjelpe enkeltpersoner og grupper å lære mellommenneskelige og sosialt samværsteknikker. Det har vært klienter som rapporterte at de hadde psykoterapi som ikke fungerte for dem. Jeg er ikke en psykoterapeut. Men jeg innlemmer psykoterapi i rådgivingsøktene mine. Som ekspert innen rådgivning mener jeg at tankeprosesser, handlinger og konsekvenser er medvirkende faktorer til ens daglige sosialisering. I individuelle og gruppemøter lærer / veileder jeg hvordan miljøer og modeller i hjemmet og samfunnet bidrar til tenking, følelser, atferd og konsekvenser. Mine funn viste at denne stilen med undervisning / rådgivning bidro til å forbedre mange klienter feil tanker, følelser, atferdsproblemer og konsekvenser.

  • Svar til Diane Davis, LMHC
  • Sitat Diane Davis, LMHC

Sendt inn av Joseph Dismore Helel 26. november 2013 - 18.45

Hilsen Lois Holman, Ph. D.,

Jeg er interessert i å lese Newmans forelesning fra 1998 og ber om, ettersom du har oppgitt en e-postkopi av den, hvis mulig. Jeg synes artikkelen over er veldig interessant og vil gjerne oppdage ideene som er presentert i artikkelen.

Her er e-postadressen min:

[email protected]

Ser frem til mer oppdagelse og en dypere sammenfatning av den forelesningen.

Takk
Joseph Dismore ("Priest of O.S.T.")

  • Svar til Joseph Dismore Helel
  • Sitat Joseph Dismore Helel

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 26. november 2013 - 22:52

Hei Joseph,
Takk for å spørre. Jeg har nettopp sendt det til deg.
Nysgjerrig på "Priest of O.B.T."
Lois

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av Joseph Dismore Helel 27. november 2013 - 13:46

Hilsen Lois Holzman, Ph. D.,

Jeg har vært praktiserende yppersteprest sammen med Ordo Sacerdotalvs Templi siden 2005. Jeg er en sertifisert prest, så vel som initiativt medlem i broderlig orden av andre fra andre ordrer. Jeg øver og tar ganske alvorlig det frivillige behovet til rådmann for mange mennesker utenfor statusen Fraternal Order, og jeg er alltid interessert i å lære mer fordelaktige metoder for rådgivning, mest for å hjelpe andre til å være hel i livet og se sin egen verdi kombinert med å bli mer aktive i sine lokalsamfunn.

Jeg har et nettsted på nettet med informasjon om O.S.T. det finner du på: OrdoSacerdotalvsTempli.net Det er forskjellige artikler, noen skrevet av meg selv, noen skrevet av andre medlemmer innenfor Ordenen. Ta gjerne en titt på det, og hvis du vil legge igjen kommentar, kan du sende meldinger til min e-post:
[email protected]

Respektfult,
Joseph Dismore .Hp. av O.S.T.

  • Svar til Joseph Dismore Helel
  • Sitat Joseph Dismore Helel

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 27. november 2013 - 13:53

Tusen takk, Joseph.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av Joseph Dismore Helel 27. november 2013 - 14.20

Takk Lois for kopien i e-posten min fra Newmans forelesning fra 1998. Jeg har lest omtrent 1/3 av det så langt, og skal fullføre det etter at jeg er ferdig med noe annet arbeid. Nyt ferien din.

  • Svar til Joseph Dismore Helel
  • Sitat Joseph Dismore Helel

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 27. november 2013 - 16:21

Takk og samme til deg.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av Frank Healy, LPC 20. desember 2013 - 10:36

Jeg elsker ideen om terapi som vekst i stedet for å fikse. Folk generelt trenger å være mer terapeutiske med hverandre, det må være mer forståelse og empatisk lytting

  • Svar til Frank Healy, LPC
  • Sitat Frank Healy, LPC

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 21. desember 2013 - 08:43

Takk, Frank. Jeg er glad ideen resonerer med deg. Er det en del av arbeidet ditt i det hele tatt?

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av Frank Healy, LPC 21. desember 2013 - 17:13

Ja, jeg er LPC og Live Coach. Jeg starter med å bruke Person Centered-tilnærmingen og fører ofte klientens synd til å erkjenne at de gjør det som er ugunstig. Klienter forteller meg ofte ting de aldri har fortalt noen, og jeg mener ikke grensemanipulasjoner med det utsagnet. Når god rapport er etablert, jobber jeg for å forstå at oppførselen deres ikke er den de er, og de kan ta bedre valg.

  • Svar til Frank Healy, LPC
  • Sitat Frank Healy, LPC

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 22. desember 2013 - kl. 15.12

For å legge til det du sier om din praksis, Frank, er det ofte en måte å gjenopprette utviklingen på å skape flere valg.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av Philip Belove 10. september 2014 - 20:00

Jeg elsket tankene dine om alt dette. Det virker som en gjenoppdagelse, eller kanskje revalidering av Carl Rogers 'avhandling, fra' de nødvendige og tilstrekkelige betingelser for terapeutisk personlighetsendring (1957)
Noen kommentarer? Noen andre steder dette har blitt validert?

  • Svar til Philip Belove
  • Sitat Philip Belove

Sendt inn av cj 11. september 2014 - 09:04

Jeg vet ikke om det har blitt validert andre steder. Jeg vet at det er sant i min praksis. Det er et arbeid som pågår som fortsetter å være tilfelle og virkelighet i arbeidet jeg gjør med den forskjellige pasienten jeg har jobbet med.

  • Svar til cj
  • Sitat cj

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 10. september 2014 - 20:00

Takk for kommentaren din, Philip. Jeg setter pris på det. Jeg kan ikke kommentere Rogers mye, beklager. Jeg tar absolutt ordet ditt for det.
Når det gjelder validering, er det et vell av forskning og evaluering av scenekunstprogrammer og barn og tenåringer som er tilgjengelige. For så vidt mangfoldet av programmer som er filtrert gjennom Performing the World, har noen tradisjonelle studier og evalueringer, og andre har ikke det. Det er også noen studier som er publisert om verdien av imrpovisation og prestasjonstrening for terapeuter og rådgivere.
Det kan være lurt å ta en titt på en blogg av en kollega av meg, Christine LaCerva, kalt The Community Therapist (bare google it).
Du kan også sende meg en e-post på [email protected] hvis du ønsker flere henvisninger.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.

Sendt inn av cj 11. september 2014 - 09:08

Takk for din informasjon. Det vil jeg helt sikkert. Jeg jobber også med barn, og denne informasjonen er enda et sted å øve på.

  • Svar til cj
  • Sitat cj

Sendt inn av Don Salmon 13. november 2015 - 06:50

Hei Phillip: Ja, dette er veldig mye det Carl Rogers skrev mye om. Han henviste også til den typen oppmerksomhet han så i taoismen og buddhismen.

I motsetning til pop McMindfulness som er så mye kjepphest i dag, var den opprinnelige hensikten med mindfulness å angre den veldig følelsen av at "jeg" eksisterer som et eget individ. Det er faktisk mulig i et ekstraordinært antall sammenhenger - "individuelt" (men ikke som et helt separat individ) og mellommenneskelig, og i gledelig samhandling i tjeneste, og utallige andre måter - å være oppmerksom på de elementene i psykene våre som fortsetter med å tolke oss som "separate heltall" og ta helingsprosessen (ikke fikse, men vokse, ja!) langt utover det vi nå kan tenke meg.

  • Svar til Don Salmon
  • Sitat Don Salmon

Sendt inn av Emily 19. november 2015 - kl. 23.31

Hallo!

Jeg elsker denne artikkelen. Jeg har personlig hatt godt av vekstterapi. Jeg har kjent min terapeut i syv år nå, og hun har alltid svart meg med medmenneskelighet og medfølelse og vilje til å hjelpe når jeg trenger det, selv om det har gått måneder eller år siden et besøk. Hun har definitivt gjort meg til et mer snillere, medfølende menneske. Det er det vi går til terapi for. På en annen lapp er jeg også empatisk med andre / medfølende har jeg lært selvmedfølelse også.

  • Svar til Emily
  • Sitat Emily

Sendt inn av Lois Holzman Ph. D. 27. november 2015 - 13.30

Takk for kommentarer, Emily.

  • Svar til Lois Holzman Ph. D.
  • Sitat Lois Holzman Ph. D.