Sladder er en sosial ferdighet, ikke en tegnfeil

Shutterstock.com/Shutterstock

Kilde: Shutterstock.com/Shutterstock

La oss innse det: sladder får en dårlig rap.

Selvsikkert når vi ser ned fra den moralske høye bakken - og er sikre på at vi ikke deler deres karakterfeil - avviser vi ofte de som er besatt av andres gjøremål som grunne.

Faktisk er sladder i sin råeste form en strategi som brukes av enkeltpersoner for å fremme sitt eget rykte og interesser på bekostning av andre. Studier som jeg har utført bekrefte at sladder kan brukes på grusomme måter til egoistiske formål.

Hvor mange kan på samme tid gå bort fra en saftig historie om en av sine bekjente og holde den for seg selv? Sikkert, hver av oss har hatt førstehåndserfaring med vanskeligheten med å holde spektakulære nyheter om noen andre en hemmelighet.

Når vi begrenser sladder, overser vi det faktum at det er en viktig del av det som får den sosiale verden til å tikke; den ekle siden av sladder overskygger de mer godartede måtene den fungerer på.

Faktisk kan sladder faktisk tenkes på ikke som en karakterfeil, men som en høyt utviklet sosial ferdighet. De som ikke kan det bra, har ofte problemer med å opprettholde relasjoner, og kan finne seg selv på utsiden og se inn.

Som sosiale skapninger er vi hardwired til å sladre

Liker det eller ei, vi er etterkommere av travle kropper.

Evolusjonære psykologer tror at vår opptatt av andres liv er et biprodukt av en forhistorisk hjerne. I følge forskerefordi våre forhistoriske forfedre bodde i relativt små grupper, kjente de hverandre intimt. For å avverge fiender og overleve i deres tøffe naturlige omgivelser, trengte våre forfedre å samarbeide med gruppemedlemmer. Men de anerkjente også at de samme gruppemedlemmene var deres viktigste konkurrenter for kamerater og begrensede ressurser.

Når vi levde under slike forhold, sto våre forfedre overfor en rekke adaptive sosiale problemer: hvem er pålitelige og pålitelige? Hvem er en jukser? Hvem vil gjøre den beste kompisen? Hvordan kan vennskap, allianser og familieforpliktelser balanseres?

I denne typen miljø ville en intens interesse for andre menneskers private omgang helt sikkert vært nyttig - og sterkt foretrukket av naturlig utvalg. Folk som var flinkest til å utnytte det sosiale intelligens å tolke, forutsi - og påvirke - andres atferd ble mer vellykket enn de som ikke var det.

De gener av disse individene ble sendt fra en generasjon til den neste.

Unngå sladder: en enveis billett til sosial isolasjon

I dag er gode sladder innflytelsesrike og populære medlemmer av deres sosiale grupper.

Å dele hemmeligheter er en måte folk binder sammen, og å dele sladder med en annen person er et tegn på dypt tillit: du signaliserer at du tror at personen ikke vil bruke denne sensitive informasjonen mot deg.

Shutterstock.com

Kilde: Shutterstock.com

Derfor vil noen som er dyktige til å sladre, ha en god kontakt med et stort nettverk av mennesker. Samtidig vil de være diskret kunnskap om hva som skjer i hele gruppen.

På den annen side er noen som ikke er en del av, si, sladdernettverket for kontorer, en utenforstående - noen verken har tillit til eller akseptert av gruppen. Å presentere deg selv som en selvrettferdig sjel som nekter å delta i sladder vil til slutt ende med å bli noe mer enn en billett til sosial isolering.

På arbeidsplassen, studier har vist at ufarlig sladder med ens kolleger kan bygge gruppesammenheng og øke moralen.

Sladder hjelper også til med å sosialisere nykommere i grupper ved å løse uklarhet rundt gruppens normer og verdier. Med andre ord, å lytte til dommer folk gjør om andres oppførsel hjelper nybegynneren å finne ut hva som er akseptabelt og hva som ikke er det.

Frykt for hvisking holder oss i sjakk

På baksiden kan bevisstheten om at andre sannsynligvis snakker om oss, holde oss på linje.

Blant en gruppe venner eller kolleger kan trusselen om å bli sladdermål faktisk være en positiv kraft: det kan avskrekke “frikjørere” og juksere som kan bli fristet slakk av eller dra nytte av andre.

Biolog Robert Trivers har diskutert den evolusjonære viktigheten av å oppdage grove juksere (de som ikke klarer å gjengjelde altruistiske handlinger) og subtile juksere (de som gjengjelder men gir mye mindre enn de får). Sladder kan faktisk skam disse gratis rytterne, før de inn igjen.

Studier av Storfe ranchers i California, Maine hummerfiskere, og college roing team bekrefte at sladder brukes i en rekke innstillinger for å holde enkeltpersoner ansvarlige. I hver av disse gruppene ble individer som krenket forventningene om deling av ressurser eller møte ansvar, mål for sladder og utrykk. Dette på sin side presset dem til å bli bedre medlemmer av gruppen.

For eksempel ble humrene som ikke respekterte veletablerte gruppens normer om når og hvordan hummer kunne høstes, raskt utsatt av kollegene. Deres medarbeidere slo seg midlertidig bort fra dem og nektet for en stund å samarbeide med dem.

Kjendis-sladder kan tross alt ha et formål

Den belgiske psykologen Charlotte de Backer gjør et skille mellom strategi læring sladder og omdømme sladder.

Når sladder handler om et bestemt individ, er vi vanligvis interessert i det bare hvis vi kjenner den personen. Noe sladder er imidlertid interessant uansett hvem det handler om. Denne typen sladder kan involvere historier om liv-eller-død situasjoner eller bemerkelsesverdige bragder. Vi betaler Merk følgende til dem fordi vi kanskje kan lære strategier som vi kan bruke i våre egne liv.

Shutterstock.com

Kilde: Shutterstock.com

De Backer oppdaget faktisk at interessen vår for kjendiser kan føde av denne tørsten etter å lære livstrategier. For bedre eller verre ser vi på kjendiser på samme måte som våre forfedre så på forbilder i stammene deres for veiledning.

I kjernen gjenspeiler vår fiksering av kjendiser en medfødt interesse for andre menneskers liv.

Fra et evolusjonsmessig synspunkt er "kjendis" et nylig fenomen, primært på grunn av eksplosjonen av massemedier på 1900-tallet. Forfedrene våre fant derimot sosial betydning i de intime detaljene i alles privatliv, siden alle i deres lille sosiale verden spilte noen rolle.

Men antropolog Jerome Barkow har pekt ut at evolusjonen ikke forberedte oss til å skille mellom medlemmene i samfunnet vårt som har ekte effekt på oss, og de som finnes i bildene, filmene og sangene som er tilstrekkelig med vårt daglige bor.

Fra TMZ til US Weekly, medier brensler sladderfabrikker som etterligner arbeidsplassene og vennegruppene våre. På en måte blir hjernene våre lurt til å føle en intenst fortrolighet med disse kjente menneskene - noe som gjør at vi ønsker å vite enda mer om dem. Tross alt, alle som vi ser så ofte og vet at mye om, må være sosialt viktige for oss.

På grunn av kjentheten vi kjenner med kjendiser, kan de tjene en viktig sosial funksjon: de kan være de eneste “vennene” vi har til felles med nye naboer og kolleger. De har delte kulturelle berøringssteiner som letter de typene uformelle interaksjoner som hjelper folk til å bli komfortable i nye omgivelser. Å holde følge med livene til skuespillere, politikere og idrettsutøvere kan gjøre en person mer sosial flink under samhandling med fremmede og til og med tilby innbrudd i nye forhold.

Hovedpoenget er at vi må revurdere sladderens rolle i hverdagen; det er ikke nødvendig sjenert vekk fra det eller å skamme seg over det.

Vellykket sladring innebærer å være en god lagspiller og dele nøkkelinformasjon med andre på måter som ikke vil bli oppfattet som selvtillit. Det handler om å vite når det er aktuelt å snakke, og når det sannsynligvis er best å holde kjeft.

En litt annen versjon av denne artikkelen dukket først opp i Samtalen.

Samtalen / brukt etter tillatelse

Kilde: Samtalen / brukt etter tillatelse

Sendt inn av Anonymous A 24. januar 2016 - 16:39

Jeg har aldri følt meg komfortabel med å lytte til stygg sladder, og når det starter starter jeg bare høflig.

Jeg bryr meg ikke om hvem som sover sammen med hvem, og ønsker ikke å vite om en bekjent eller kollega jukser ektefellen sin fordi jeg ikke respekterer folk som gjør det. Det er vanskelig for meg å jobbe med noen jeg ikke respekterer.

Så jeg unngår å høre på eller dele sladder med mindre det er den mest godartede typen: å dele når noe fantastisk har skjedd med en venn, dele gode nyheter, dele planer for en overraskelsesfest osv.

Det er ikke lett å unngå stygg sladder, men jeg klarer meg ganske bra, og det fungerer for meg.

  • Svar til Anonymous A
  • Sitat Anonym A

Sendt inn av mezzoforte 24. januar 2016 - 19:18

Elsker dette! Som en person som jobber med tenåringer er det så bra å vite hvem som skal ut med hvem, hvem som har problemer med foreldre, og som kjemper med hvem. Det gjør klasserommet til et lettere sted å navigere. Gjør meg følsom for rommet i rommet.

  • Svar til mezzoforte
  • Sitat mezzoforte

Sendt inn av Jake 24. januar 2016 - 22.47

God artikkel. Det var kult å lære om den evolusjonære fordelen med å sladre.

Jeg er imidlertid ikke helt enig i at sladring alltid gjør deg pålitelig overfor andre mennesker, og at folk som ikke sladrer ikke kan stole på. I noen tilfeller er dette sant, men her er det et tilfelle der det motsatte er sant:

Når noen kommer opp til deg og begynner å sladre om en tredjepart, kan det være fordi de er selvtillit kommer fra å snakke om andres feil. I så fall er sladder sannsynligvis en vane hos dem, og de kan sladre om deg i fremtiden. Derfor kan du tenke: "Jeg stoler ikke på denne sladderen, hun kan sladre om meg så snart jeg drar."

På den annen side, hvis du legger merke til at en annen venn aldri deltar i sladder, kan du komme til å stole på dem og fortelle dem hemmeligheter fordi du vet at de ikke vil sladre om deg.

Uansett er jeg enig i den generelle meldingen til denne artikkelen, og sier at ufarlig sladder er bra og har fordeler, men jeg håper folk bruker ikke denne artikkelen for å rettferdiggjøre veldig onde / egoistiske / skadelige sladder som kan ende med å forårsake mer skade enn god.

  • Svar til Jake
  • Sitat Jake

Sendt inn av GMR 25. januar 2016 - 03:17

Tittelen på artikkelen er vanskelig. Kanskje er sladder en sosial ferdighet ELLER en karakterfeil.

  • Svar til GMR
  • Sitat GMR

Sendt inn av feilforsøk 25. januar 2016 - 08:58

Sladderen ser en svak person. Han sprer seg
inflammatorisk sladder som et middel til å føle seg overlegen.
Sladderen er den virkelige svekkelsen.
La dem til helvete.

  • Svar på feilforsøk
  • Sitat feilforsøk

Sendt inn av Star 25. januar 2016 - 21-14

missattempts skrev:

Sladderen ser en svak person. Han sprer seg
inflammatorisk sladder som et middel til å føle seg overlegen.
Sladderen er den virkelige svekkelsen.
La dem til helvete.

  • Svar til Star
  • Sitat Star

Sendt inn av australiano 26. januar 2016 - 21:57

Ifølge noen psykologer er sladder en form for sosial aggresjon, og det blir ofte ansatt i mobbing

  • Svar til australiano
  • Sitat australiano

Sendt inn av Anonymous A 26. januar 2016 - 23.18

Jeg er enig i at ondsinnet sladder kan være en del av den utslettende typen mobbing som umodne mennesker har en tendens til å engasjere seg i, og verre, personen å spre stygge rykter kan være helt løgnende, og gjøre opp ting, noe som vil utgjøre * baktalelse *, en rettsforfølgelse som også kalles * ærekrenkelse av karakter.*

Det er bare IKKE veldig lurt å lytte til stygg sladder eller gjenta det; det er ikke smart, det er ikke snilt, og i verste fall: det kan få deg til å bli smittet med en rettssak.

  • Svar til Anonymous A
  • Sitat Anonym A

Sendt inn av Lucy 13. februar 2016 - 04:14

Jeg skulle ønske jeg hadde visst at jeg kunne straffeforfølge personen fordi jeg ville ha det.
Jeg ble beskyldt for underslag og ville mistet jobben min hvis det ikke hadde vært for regnskapsføreren.

  • Svar til Lucy
  • Sitat Lucy

Sendt inn av Pris 18. oktober 2019 - kl

Jeg er enig. Å rettferdiggjøre og glorifisere en negativ og skadelig form for kommunikasjon indikerer for meg at noen er utøver av sosial dominans ved fullmektig av ondskapsfull intensjon. Det krever et kreativt og balansert sinn for å få tillit og hengivenhet ved sannhet, respekt og mild overtalelse med andre. Å si at ondskapsfull sladder, som for det meste stammer fra en posisjon med skadelig intensjon, er en nyttig form for sosial oppførsel, kan bare komme fra en lavere livsform. Råtten fisk er et godt agn for fluer og ting vi vil spise.

  • Svar på Pris
  • Sitatpris

Sendt inn av TSV 25. januar 2016 - 11:38

Jeg elsker den delen av artikkelen som bandt sladder til evolusjonen. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Forfatteren savnet imidlertid personlighetsvinkelen. Ikke alle de fire personlighetstemperamentene er utsatt for sladder. Bare en av de fire typene er. De tre andre personlighetstypene ser ikke godt på sladder. "Odd Duck" er en Myers-Briggs SJ, og "Objectionable Jake" har NF-trekk, er to eksempler.

Forfatteren har de rette grunnene, men de kan ikke brukes på de tre andre personlighetstemperamentene.

  • Svar til TSV
  • Sitat TSV

Sendt inn av Charles O'Negative 8. februar 2016 - 23.33

Å si sladder er en sosial ferdighet og ikke en karakterfeil innebærer at de to er gjensidig utelukkende. De er ikke. Det er mange sosiale ferdigheter som anses som umoralsk / en karakterfeil.

Alle har møtt noen som har en utrolig evne til å påvirke andre for sin egen vinning. Alt som faller inn under denne overskriften er definitivt en sosial ferdighet. Det er også en karakterfeil. Sladder faller inn i den kategorien. Stor dyktighet. Moralske forkastelige handlinger. De to kan sameksistere.

Forfatteren faller byttedyr for Naturalistic Fallacy. Synd, fordi selve artikkelen ellers var underholdende og muntlig gjennomført. Jeg ser frem til å lese de andre artiklene til Dr. McAndrew og håper lokalene er lydligere.

  • Svar til Charles O'Negative
  • Sitat Charles O'Negative

Sendt inn av Lucy 13. februar 2016 - 04:09

Som de fleste andre har sagt, er den evolusjonære delen av sladder interessant.

Den er enig i at det er en sosial ferdighet, om enn en stygg. Det er tross alt andre sunne måter å bygge sosiale ferdigheter på.
Jeg forstår ikke hvordan man kan leve med seg selv når man driver med sladder. Eller kanskje er det fordi jeg er åpenlyst følsom og ikke får noen glede av å bringe emosjonell smerte til andre.

Og hvorfor skulle noen bry seg om hva andre mennesker (ikke) sier eller (ikke) gjør? Det er virkelig tankeløs snakk. Det er ikke noe stoff. Det verste av alt er at folk pleier å pynte seg for å gjøre sladderen desto mer interessant.

Jeg ser på sladder som et show på manglende respekt overfor personen det gjelder. Selv om det noen ganger kan dreie seg om et unik lik individ, noen ganger handler det om en annen delt venn eller til og med om sladderens partner! Og ikke gjør feilen i å tro at fordi en person deler i et sladder med deg at du kan stole på at de ikke vil dele sensitiv informasjon om deg! Det er jo alt en del av sosial tilknytning, ikke sant?

Visste du også at de som er dyktige til å sladre, også er dyktige til å manipulere?

Jeg vil avslutte denne kommentaren med denne siste tanken:

“Små sinn diskuterer mennesker, gjennomsnittlige sinn diskuterer hendelser, store sinn diskuterer ideer”

  • Svar til Lucy
  • Sitat Lucy

Sendt inn av Married To Mr. Chuckles 4. januar 2019 - 08:16

Kommentaren er flott, siste del kjempebra!!! Store sinn diskuterer ideer. Jeg var på en liten familiefest med familie og freinds, og de diskuterte ideer / hvordan man kan forbedre verden i mer enn en time. Jeg følte meg velsignet over å være der, det var også underholdende og humoristisk.

  • Svar til Married To Mr. Chuckles
  • Sitat Gift med Mr. Chuckles

Sendt inn av ucdailoi 14. februar 2016 - 02:09

Hvis vi klandrer arven vår eller lenge mistet fortid, må det være OK å fortsette å forføre kvinne uavhengig av sivilstand... ?
Jeg synes sladder er en forferdelig ting å gjøre. Jeg hater å høre det, spesielt når du er utenfor skuddet fra at noen urettferdig ødelegger en annen persons karakter.. Sladder handler ikke nødvendigvis om sannheten, det handler mest om hevn eller hat ..

  • Svar til ucdailoi
  • Sitat ucdailoi

Sendt inn av Anonymous 16. februar 2016 - 22:04

Ingen liker de menneskene som er kjent for å sladre. Folk unngår dem, og ingen stoler på dem med noe.
Jeg gir ikke noe faen med "omdømmet" mitt! Sladder er for fjerde klassinger.

  • Svar til Anonym
  • Sitat Anonym

Sendt inn av anonym 15. juli 2017 - 13:13

Jeg liker å høre på sladder noen ganger, men jeg liker ikke at det hører det hver eneste samtale. Kanskje jeg er mer en ide av en person.

  • Svar til anonym
  • Sitat anonymt

Sendt inn av Skuffet i PT 25. september 2017 - 23:54

Wow... Jeg er virkelig overrasket over å komme over denne artikkelen om psykologi i dag. Å sladre er en sosial ferdighet? Hva? Å sladre aka snakke om andre bak ryggen på en negativ måte er en oppførsel som kan ha skadelige konsekvenser for de som blir snakket om. De vet ofte ikke at det skjer og kan ikke gjøre noe med det før ryktene har kommet ut av kontroll. Jeg har sett noen oppdateringer før, men denne tar kaken. Mennesker som sladrer er faktisk feil, hvis de føler behov for å snakke om andre uten deres tillatelse.

Jeg er overrasket over en psykolog som må overholde personvernpraksis som HIPPA og vet om regler i støttegrupper at du ikke snakker om det som er sagt i rommet, ville skrevet noe til og med til fordel for noe sånt sladder.

Veldig skuffet psykologi i dag.

  • Svar til Disappointed in PT
  • Sitat Skuffet i PT

Sendt inn av Wallflower 7. desember 2017 - kl. 15.39

Man kan snakke om andres gjerninger og prestasjoner og som tjener til å oppbygge eller bygge opp en annen, beundring av slags. Ganske sjelden i min erfaring. Oftere er de spottende kritikk fra andre. Vanligvis perpitrert av de som i sitt eget øye bygger seg opp ved å rive andre ned. Cowards.

  • Svar til Wallflower
  • Sitat Wallflower

Sendt inn av Christopher Johnston 13. august 2018 - 17:05

Du kan kle det ut på alle måter som med fancy psycho-babble. Sladder er en karakterfeil, og ikke på listen over prioriteringer hos en venn. Spør deg selv de 10 toppkvalitetene du beundrer hos en person. sladrer der inne?

  • Svar til Christopher Johnston
  • Sitat Christopher Johnston

Sendt inn av PT Kommenter 14. desember 2018 - 13:44

Jeg har vært målet for løgner spredt via sladder som hadde noen varige negative konsekvenser. Det er en prøvd og sann "meningsfull jente" (eller gutt) taktikk. Selv om jeg fant noe av den historiske informasjonen i denne artikkelen interessant, synes jeg det er uforsvarlig å ignorere såret som sladder kan forårsake for de som sladrer om. Artikkelen nevner "ufarlig" sladder, men hvor trekker man grensen mellom ufarlig og skadelig?

  • Svar til PT Kommenter
  • Sitat PT Kommenter

Sendt inn av Dr. Mann 4. januar 2019 - kl 22:32

"Sladder hjelper oss med å holde oss i tråd". OK, men hva hvis linjen den holder oss ikke er basert i virkeligheten eller på vår egen etiske kode, men på en tilfeldig standard som har oppstått fra en tvilsom gruppetenkeprosess? Det kan holde på linje ikke bare skadelig atferd, men gunstig atferd som skiller seg fra gruppens homogene blidhet. Det kan motvirke individualitet til fordel for bare å passe inn. Det kan også være skadelig for personen som sladres om.

Det beste rådet jeg har møtt angående sladder er dette: "Sladder er gift. Aldri delta i det. Du kan bokstavelig talt være med på å redde noens liv hvis du nekter å sladre. "Jeg tror det er sant. For eksempel, hvis noen har en slags personlig krise med mental helse, tror jeg ikke at det kan gjøre noe godt for den personen hvis menneskene i livet sladrer om dem og deres problemer.
Ja, sladderen kan hjelpe de som er engasjert i det å føle seg litt mindre isolert for øyeblikket. Men hva med kostnadene for den enkelte sladret om? Er det virkelig verdt det? Jeg tror ikke det, og jeg tror vi ville gjort best for å lære å nekte å drive med sladder.

  • Svar til Dr. Mann
  • Sitat Dr. Mann

Sendt inn av Anonymous 4. januar 2019 - 23.33

Jeg har brukt denne "utviklede sosiale ferdighetene" og hatet meg selv for den. Ja, det har hjulpet meg å komme opp sosialt, men jeg har hørt folk si ting om andre og lurer på hva de sier om meg når jeg ikke er der. Det er en form for sosial aggresjon som kanskje var tilpasningsdyktig i fangsttider for jegere, men nå er det unødvendig. Jeg er enig i at sladder er en sosial ferdighet, helt sikkert. Å nekte å drive med sladder vil imidlertid ikke føre til sosial isolasjon. Men hvis du sprer et rykte om noen, og de oppdager at du er ryktesprederen, vil du være den isolerte. Å fortelle folk at de må sladre eller møte sosial isolasjon er forferdelig og uansvarlig. Det unnskylder også mennesker som er grunne og velger å utnytte andre ved å spre informasjon om dem som "utviklet seg." Da jeg sladret om mennesker, sa jeg noen ting jeg føler meg forferdelig med i dag. Jeg påvirket måten folk tenker på personen jeg snakket om på en negativ måte. Men det er veldig dårlig for den personen sitt rykte. Selv om det er sant at folk som sladrer har en sosial fordel, tror jeg ikke at å nekte å sladre er "å ta den moralske høye bakken." Dette hele innlegget høres ut som en defensiv respons til noen som kritiserer sladder fordi forfatteren liker å sladre og ikke vil føle seg dårlig med den. Målet mitt er å nekte å delta i sladder fordi jeg bryr meg om andre. Av alle vennskapsproblemene jeg har hatt, har sladder gitt meg lettelse. Og hvorfor føler du at folk som nekter å sladre tar den "moralske høye bakken?" Er det fordi du er sladder på kontoret? Jeg tenker at svaret kan være ja.

  • Svar til Anonym
  • Sitat Anonym

Sendt inn av Anonymous 4. januar 2019 - 23.36

Sladder har IKKE gitt meg lettelse. Skrivefeil.

  • Svar til Anonym
  • Sitat Anonym

Sendt inn av Dr. Mann 5. januar 2019 - 12:15

Det ser ut til å være noe lignende i den typen "lettelse" som sladder bringer til den typen "lettelse" som syndebukk, eller utstøting, bringer.

Du kan føle deg bedre om deg selv midlertidig ved å delta i disse forhistoriske relikviene til atferd. Du kan peke på noen og si: "de har problemet, se hvor ren jeg er i sammenligning".

"Lettelsen" de bringer er som "lettelsen" som junk food gir. Det løser ikke noe, bare får deg til å føle deg litt bedre midlertidig, men er usunn på lang sikt.

  • Svar til Dr. Mann
  • Sitat Dr. Mann

Sendt inn av Patricia 5. januar 2019 - 12:31

Jepp... sladder er en skitten høy hvis det noen gang var en.

  • Svar til Patricia
  • Sitat Patricia

Sendt inn av JA 5. januar 2019 - 12:35

Hvordan kan du profesjonelt si sladder er normalt og positivt? Sladder blir vanligvis behandlet i en sak som prøver å sette andre mennesker ned for å få folk til å føle seg ovenfor, eller bedre enn den personen. Jeg blir blåst bort at du forvirrer folk med ikke noe bedre å snakke om; slik at de griper tak i hva som skjer med andre mennesker. Jeg er ganske sikker på at folk som gjør dette ofte ikke er forakt med seg selv; derved kanaliseres dagligdags samtale til en form for selvstimulerende bondesamtale. For meg er sladder bare en måte å drepe kjedsomhet gjennom et menneskeliv ved å bruke sosial prosessering og sosialt output - for å prøve å lage en endelig (men likevel midlertidig) følelse av seg selv og andre i henhold til sosiale oppfatninger.
Igjen, jeg er enig i at det er en form for binding og sosialt engasjement, men jeg sier det ligger i det usunne riket av en slik sak.

  • Svar til JA
  • Sitat JA

Sendt inn av flossify 7. januar 2019 - 08:23

Det virker som om de dydige kommentarene her fremfor alt er den skitne sladderforretningen og vil mye heller tygge på det sukkulante fettet til det uforanderlige.

Men omg kjæreste hørte du om Platon ???

  • Svar til flossify
  • Sitat flossify

Sendt inn av Sir 7. januar 2019 - 15:07

Hjernen vår har ikke de samme dårlige evolusjonære egenskapene som de som sladrer. Vi er overlegne dem i kraft av vår overlegenhet. Dessuten er vi immun mot å projisere skyggen vår på andre, veldig i motsetning til de dumme vanlige menneskene som driver med så brutale flokkaktiviteter som sladder.

Fortell meg mer om denne Platon, jeg vil høre alt om det.

  • Svar til Sir
  • Sitat Sir

Sendt inn av Anonymous 23. januar 2019 - 15:01

Vi leter alltid etter unnskyldninger for å kunne rettferdiggjøre vår dårlige oppførsel.

  • Svar til Anonym
  • Sitat Anonym

Sendt inn av Tyler Johnson 8. april 2019 - 14-16

Det er interessant at vi noen ganger ser kjendiser som mennesker å se på for strategier for hvordan du kan leve livet ditt. Jeg synes også det er interessant at vi liker å sladre om mennesker vi kjenner. Hvis hjernen vår tror at en kjendis er et forbilde, kan jeg tenke meg at det ville få oss til å tro at vi også er kjent med dem. Jeg kunne se hvorfor det ville gjøre oss mer interessert i deres liv.

  • Svar til Tyler Johnson
  • Sitat Tyler Johnson

Sendt inn av Jan 10. august 2019 - 16:17

Jeg vokste opp i en liten by der destruktive, ondsinnede kvinner (så vel som noen få menn) elsket å sitte og skravle om alle andres virksomhet, nedvite andre og spre rykter. Mange av ryktene var helt usanne. De ubehagelige haugene var glade i å målrette seg mot visse individer (spesielt skolelærere, rektorer og superintendenter) eller familier. De gledet seg over å drive ofrene deres ut av byen - ETTER at de hadde ødelagt ofrenes liv, forhold, karriere, omdømme og / eller mental helse. Noen barn ble mobbet ikke bare av sine jevnaldrende, men også av de hatefulle og sladrende voksne. Denne typen sårende sladder er en årsak til at jeg i en alder av 64 fremdeles har alvorlig sosial angst. Dessverre er jeg fremdeles omgitt av ondsinnede, høyt munnede sladder i leilighetskomplekset der jeg bor. Slike meningsfulle bråkmakere SKAL absolutt frarådes og avsky. Det er ikke noe godt med å finne glede i å rive folks omdømme og liv til strimler. Jeg elsker å tenke på disse rykkene som fullstendige fornærmelser mot menneskeslekten - fordi det er det de er, og det er akkurat det de fortjener.

  • Svar til Jan
  • Sitat Jan